تفاوت ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی معمولی
مجله آموزشی و تکنولوژی از موضوعات روز دنیا همراه با راهنمای خرید از محصولات آرایشی، لپ تاپ ، دکوراسیون، تلویزیون و...
تفاوت ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی معمولی
چهار شنبه 13 اسفند 1399 ساعت 21:8 | بازدید : 4704 | نویسنده : هیمن | ( نظرات )


تفاوت ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی معمولی
تفاوت بریس‌ها در ارتودنسی سرامیکی با بریس‌های فلزی فقط در جنسیت و رنگشان است. بریس ها در ارتودنسی سرامیکی سفید یا هم‌رنگ دندان هستند و کمتر به چشم می‌آیند. البته شایان ذکر است که در این روش، جنس سیم متصل‌کننده همچنان فلزی است که از نوع نقره‌ای یا سفید رنگ آن استفاده می‌شود.
نکته دیگر این‌که، بریس‌های شفاف هم همان بریس‌های سرامیکی هستند که برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شوند، با این تفاوت که به‌جای رنگ سفید یا هم‌رنگ دندان، شفاف هستند.

مزایای ارتودنسی سرامیکی
تنها مزیت استفاده از این نوع ارتودنسی در مرتب کردن دندان‌ها، ناپیدا بودن بریس‌ها است. به‌طوری که فقط از فاصله نزدیک قابل تشخیص هستند و به همین دلیل به آن‌ها بریس‌های نامرئی هم گفته می‌شود.

دکتر شاهین شادالوئی؛ ارتودانتیکس

براکت‌های سرامیکی که در اصطلاح براکت‌های بی‌رنگ، شفاف یا شیشه‌ای هم نامیده می‌شوند از مواد کامپوزیتی هم‌رنگ دندان تهیه می‌شوند. بیماران بزرگسال تمایل بیشتری به انتخاب این براکت‌ها دارند زیرا بسیار شبیه دندان بوده و حتی از فاصله یک متری هم قابل تشخیص روی دندان‌ها نیستند. هنرمندانی مانند تام کروز نیز از همین براکت‌ها جهت درمان ارتودنسی خود استفاده کرده‌اند.

قیاس براکت‌های سرامیکی با براکت‌های فلزی

شکننده بودن
همه می‌دانند که سرامیک در تهیه ظروف آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سختی و شکنندگی شبیه شیشه است، از این رو براکت‌های سرامیکی نسبت به براکت‌های فلزی در برابر شوک و نیروها کمتر تحمل دارند و به‌راحتی می‌توانند تحت ضربه بشکنند یا لب پر شوند. هنگامی که می‌شکنند لبه‌های تیز ممکن است لب شما را اذیت کند.

بزرگ‌تر بودن
از آنجا که براکت‌های سرامیکی نسبت به براکت‌های فلزی ضعیف‌تر و شکننده‌تر هستند، طراحی اندکی بزرگ‌تر و حجیم‌تر دارند تا بهتر نیروها را تحمل کنند. به‌علاوه، براکت‌های سرامیکی قدری زبرتر و تیزتر هم هستند، البته به‌تدریج شما پس از چند روز به آن عادت می‌کنید.

ارتودنسی سرامیکی چیست؟
ارتودنسی سرامیکی اشاره به درمان ناهماهنگی دندان ها با بریس های سرامیکی دارد. این بریس ها مشابه بریس های فلزی معمولی هستند. با این تفاوت که در دسته دستگاه های نامرئی مانند اینویزیلاین ها قرار دارند. به این معنی که دیگران نمیتوانند آن ها را ببینید و یا آچنان در دید نیستند. زیرا شفاف و همرنگ دندان های طبیعی ما هستند.

مواد تشکیل دهنده این براکت ها کامپوزیت و آلیاژهای سرامیکی هستند. از مواد کامپوزیتی معمولا در برخی موارد برای پر کردن دندان ها استفاده می‌شود، زیرا تقریبا همرنگ دندان هستند. بنابراین چون همرنگ دندان هستند در چشم نیستند و کسی متوجه آن ها نمیشود، مگر اینکه کسی خیلی به دندان های شما خیره شود. برعکس براکت های فلزی که در فواصل دور هم دیده میشوند، براکت سرامیکی از فواصل نزدیک به سختی دیده میشود. براکت ها سرامیکی به دلیل ماهیت شفافی که دارند معمولا اورینگ ندارند بنابراین این نوع سیستم جزء ارتودنسی رنگی نیست

چه افرادی برای ارتودنسی سرامیکی مناسب هستند؟
ارتودنسی به هر شکلی، برای افرادی که همه‌ی دندان‌های آن‌ها دائمی بوده و روند رشد دندان‌ها به پایان رسیده است مناسب خواهد بود. این امر سبب شکل گیری سریع‌تر دندان‌ها و کاهش احتمال شکستن براکت ها به دلیل حرکت دندان‌ها خواهد شد.

ارتودنسی سرامیکی برای افرادی که تاثیرات سریع ارتودنسی فلزی را طلب کرده ولی به دنبال ظاهری بهتر هستند گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

ارتودنسی سرامیکی
معمولاً در درمان ارتودنسی ثابت برای مرتب کردن دندان ها از براکت های فلزی استفاده می شود. از آنجایی که این براکت ها کاملا بر روی دندان ها مشخص هستند در طی درمان ارتودنسی دندان، نمای زیبایی به دندان ها نمی دهند و بسیاری از افراد خصوصاً بزرگسالان، تمایلی به استفاده از آنها ندارند. لذا براکت هایی همرنگ دندان ها ساخته شده اند که نمایی بسیار زیبا و عملکردی مشابه براکت های فلزی دارند. در این روش براکت هایی از جنس سرامیک که تقریبا همرنگ دندانها هستند بر روی دندان ها چسبانده می شوند و از این رو به آن ارتودنسی سرامیکی نیز می گویند.

مهم ترین مزیت ارتودنسی سرامیکی، دیده نشدن براکت ها در طی درمان می باشد و برای افرادی که دندان های نامرتبی دارند و خواهان درمان ارتودنسی هستند و از طرفی هم نمی خواهند در طی درمان براکت های فلزی در دهانشان مشخص باشد، بسیار مفید است. البته باید در نظر داشت که در این روش معمولا سیم ارتودنسی که بر روی براکت ها قرار می گیرد از جنس فلزی می باشد و قابل رؤیت است. هر چند که امکان استفاده از سیم های روکش دار و همرنگ دندان هم وجود دارد؛ ولی معمولا به دلیل اصطکاک زیاد این سیم ها با براکت سرامیکی و کند شدن شدید حرکت دندان ها و طولانی شدن طول دوره درمان، استفاده از سیم های همرنگ دندان توصیه نمی شود.

خلاصه و مختصر
بریس سرامیکی یکی از دستگاه های ارتودنسی ثابت است که به صاف شدن دندان های شما کمک میکند. اغلب استفاده کنندگان این بریس ها معمولا بزرگسالان هستند که تمایلی به استفاده از بریس فلزی ندارند. طول مدت درمان بسته به شرایط شخص و شدت مشکلش میتواند بین 18 ماه تا 3 سال طول بکشد. اگر شما دندان های ناصافی دارید و دوست ندارید از ارتودنسی ثابت با براکت فلزی استفاده کنید حتما درباره ارتودنسی سرامیکی فکر کنید.

چنانچه مایل هستید از دکتر در همین زمینه سوالی بپرسید، میتوانید در بخش طرح پرسش آن را مطرح کنید، تا دکتر به شما در اسرع وقت پاسخ دهند، و چنانچه میخواهید از ایشان نوبت آنلاین دریافت کنید روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

رنگ پوست من سبزه است آیا ارتودنسی سرامیکی برای من مناسب است؟
حتی اگر رنگ پوست شما تیره باشد باز هم میتوانید با براکت های شفاف ارتودنسی کنید زیرا رنگ براکت ها متناسب با رنگ دندان های خودتان ساخته میشود.

آیا براکت سرامیکی باعث تغییر رنگ دندان من میشود؟
خیر خود براکت باعث تغیییر رنگ نمی شود. اما اگر بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی رعایت نشود، اطراف براکت ممکن است دچار تغییر رنگ شود. بنابراین کسانی که به بهداشت دهان و دندان رسیدگی نمیکنند بهتر است که ارتودنسی سرامیکی انجام ندهند.

آیا مشکلات شدید ارتودنسی با براکت های شفاف برطرف می‌شود؟
از این براکت ها برای برطرف کردن مشکلات جزئی تا متوسط دندانی استفاده می شود.

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جادوکده و آدرس jadokade.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 50
:: کل نظرات : 21

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 293
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 638
:: بازدید ماه : 6730
:: بازدید سال : 28178
:: بازدید کلی : 102834